‘The Swimmers’ Review: aangrijpend waargebeurd verhaal van Olympiër wordt ondermijnd door flauwe filmproductie

• Whatsapp
'The Swimmers' Review: aangrijpend waargebeurd verhaal van Olympiër wordt ondermijnd door flauwe filmproductie

Het is altijd teleurstellend als een onmiskenbaar ongelooflijk waargebeurd verhaal wordt omgezet in een film die dat verhaal vertelt op een manier die ondermijnt hoe opmerkelijk het verhaal werkelijk is. De Zwemmersdie volgt hoopvol Olympisch zwemmen voor tieners Yusra Mardini (Nathalie Issa) en haar zus Sara Mardini (Manal Issa) terwijl ze hun door oorlog verscheurde thuisland Syrië verlaten en proberen naar Berlijn te komen, is absoluut een aangrijpend verhaal dat het waard is om verteld te worden. Maar co-schrijver en regisseur Sally El Hosaini en co-schrijver Jack Thorne zap De Zwemmers van zijn urgentie en kracht met een speelduur van bijna twee en een half uur en tal van saaie keuzes voor het maken van films.

Read More

COLLIDER-VIDEO VAN DE DAG

De Mardini-zussen werden opgevoed door hun vader Ezzat (Ali Suliman) om zwemmers te worden. Zijn dromen kwamen niet uit, dus zorgt hij ervoor dat zijn drie dochters proberen zijn doel te bereiken. Ezzat noemt Yusra een krachtpatser, omdat ze zich toelegt op het groeien als zwemster, en veel tijd besteedt aan trainen of nadenken over trainen. Ondertussen is Sara minder gemotiveerd en veel meer geïnteresseerd in feesten, wat zowel een coping-mechanisme lijkt te zijn nadat ze zoveel van haar vrienden in de oorlog heeft verloren, als ook een manier om het leven dat ze nog heeft te vieren. Yusra en Sara willen Syrië verlaten om naar Berlijn te gaan nadat ze hebben vernomen dat vluchtelingen onder de 18 die daar aankomen, hun familie kunnen laten overkomen.

Ezzat is tegen dit plan, totdat een zwemwedstrijd eindigt en Yusra in het zwembad oog in oog komt te staan ​​met een niet-ontplofte bom. Kort daarna, Yusa, Sara, en hun neef Nizar (Ahmed Malek) Syrië verlaten en proberen de tocht naar Berlijn te maken, waardoor ze op de vlucht slaan voor de politie, verraderlijke wateren oversteken en vertrouwen stellen in duistere mensen om ze te krijgen waar ze heen moeten.

de-zwemmers-nathalie-issa-manal-issa
Afbeelding via Netflix

GERELATEERD: Matthias Schweighöfer praat over ‘The Swimmers’, werkt samen met Christopher Nolan aan ‘Oppenheimer’ en de Milli Vanilli-film

De reis naar Berlijn wordt bepaald door slechte beslissing na slechte beslissing. De eerste grote keuze komt wanneer ze proberen het eiland Lesbos te bereiken, wat betekent dat ze naast een grote groep mensen een opgelapte rubberboot moeten nemen. Nog voordat ze op de bijboot stappen, weten de zussen en het publiek allebei dat ze een grote fout hebben gemaakt. Dit segment is echter nog steeds het meest boeiende deel van De Zwemmersaangezien Sally El Hosaini weet hoe ze de spanning van het moment effectief kan opbouwen, en het ware gevaar en de angst laat zien die deze reis met zich meebracht.

De rest van deze reis is fascinerend omdat de echte Mardini-zussen dit hebben meegemaakt, niet noodzakelijkerwijs vanwege iets dat El Hosaini of Thorne heeft gedaan om dit verhaal naar een hoger niveau te tillen. In plaats daarvan krijgen we een stapsgewijze analyse van wat ze hebben meegemaakt, wat hen uiteindelijk naar hun doel heeft geleid. Vanaf daar, De Zwemmers verandert in een meer conventionele sportfilm, als de zussen de zweminstructeur Sven ontmoeten (Matthias Schweighöfer), die op dezelfde manier wordt gedefinieerd als Ezzat (mislukte zwemmer die probeert anderen te helpen die nog hoop hebben), en met weinig keuzevrijheid buiten zijn verlangen om Yusra te helpen. Maar ook al weten we dat Yusra naar de Olympische Spelen gaat, de reis naar dit punt is veel meeslepender dan deze standaard door-de-nummers sportfilm die opduikt in de tweede helft.

Sally El Hosaini en Jack Thorne besluiten ook om gedurende de hele film allerlei hardhandige metaforen voor het verhaal van Yusra en Sara in te brengen. Voordat ze bijvoorbeeld Syrië verlaten, jagen Yusra, Sara en hun jongere zus Yusra’s vogel door haar kamer, een vogel die eindelijk vrij is en niet meer in zijn kooi kan worden teruggeplaatst. Zelfs de meeslepende bootsequentie is hier gevoelig voor. Terwijl de passagiers al hun bezittingen in het water gooien om hun leven te redden, worstelt Yusra met het dumpen van haar zwemmedailles, bijna alsof ze afscheid neemt van haar vorige leven en haar potentiële zwemdromen. Voeg daarbij een soundtrack vol op-de-neus-muziekkeuzes die volledig beschrijven wat deze personages op een bepaald moment voelen, en El Hosaini en Thorne houden de hand van het publiek vast tijdens deze hele ervaring.

de-zwemmers-nathalie-issa
Afbeelding via Netflix

Na 134 minuten De Zwemmers voelt ook de lengte ervan, een film die sleept – vooral in die tweede helft – terwijl we in dit duizelingwekkende verhaal zouden moeten worden geïnvesteerd. Zowel Nathalie Issa als Manal Issa doen geweldig werk als deze zussen, en zelfs als de film keer op keer dezelfde punten raakt, houden ze deze film nog steeds overeind. Maar De Zwemmers zou zeker effectiever zijn geweest als het was aangescherpt en meer gefocust. Nog meer vernietigend is een verklaring van wat er na dit verhaal met deze zussen is gebeurd, wat verwijst naar een verhaal dat het verdient om verteld te worden, maar meestal wordt weggegooid in de laatste momenten van de film.

De Mardini-zussen gingen in het echte leven door een hel en hun reis is ongelooflijk krachtig, gezien wat ze hebben meegemaakt. Maar De Zwemmers geeft dit verhaal slechts af en toe de kracht die het nodig heeft, in plaats daarvan vervalt het in gemakkelijke stijlfiguren en een ongericht verhaal. Het verhaal van Yusra en Sara had een buitengewone documentaire kunnen zijn, maar in plaats daarvan is hun verhaal veranderd in een flauw verhaal dat deze reis niet kan vertellen zoals het verdient verteld te worden.

Beoordeling: C

De Zwemmers is nu beschikbaar om te streamen op Netflix.